Co brać?

Co brać?

Co brać na niedobór magnezu?

Niedobór magnezu może nie tylko powodować nieprzyjemne skutki, ale także być powodem groźnych dla życia chorób. Co brać, gdy już dojdzie do powstania niedoboru magnezu w organizmie? Należy zadbać, aby właściwa jego ilość znajdowała się w pożywieniu, warto także codziennie zażywać lek zawierający leczniczą dawkę magnezu – pozwoli to szybciej pozbyć się objawów, a więc i wrócić do formy.

Organizm każdego człowieka zawiera ilość magnezu odpowiadającą około 0,05% wagi ciała. Codziennie część jego zapasów jest tracona, również z uwagi na niewłaściwe nawyki żywieniowe. Aby zaspokoić zapotrzebowanie na ten cenny pierwiastek, należy codziennie dostarczać go organizmowi w odpowiednich do wieku i płci dawkach:

  • dzieci w wieku 1-3 lat – 80 mg;
  • dzieci w wieku 3-9 lat – 130 mg;
  • chłopcy w wieku 10-18 lat – 240-410 mg;
  • dziewczęta w wieku 10-18 lat – 240-360 mg;
  • kobiety – 310-320 mg;
  • mężczyźni – 400-420 mg;
  • kobiety w ciąży – 360-400 mg;
  • kobiety w okresie laktacji – 320-360 mg.

Zapotrzebowanie na magnez zwiększa się również w okresach wytężonego wysiłku fizycznego i wtedy, gdy jesteśmy narażeni na duży stres. Osobom, które nie mają wyrobionych zdrowych nawyków żywieniowych, dostarczanie odpowiednich dawek magnezu może sprawiać trudności. W takich przypadkach niedobór magnezu, jego objawy i skutki można zwalczać, zażywając preparat zawierający ten pierwiastek, wybierając odpowiednio dobraną do indywidualnego zapotrzebowania dawkę, najlepiej w łatwo przyswajalnej formie.

Co brać, aby nie dopuścić do niedoboru magnezu? Znaczenie właściwej diety w walce z niedoborami magnezu

O utrzymywanie zdrowej, zbilansowanej diety powinniśmy dbać na co dzień – nie zaś tylko wtedy, kiedy na niedobór magnezu wskazują nieprzyjemne symptomy i kiedy dają się odczuwać jego skutki. Szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na sposób odżywiania w okresach wytężonego wysiłku, stresu, zmniejszonej odporności organizmu. W takich okresach wskazane jest zażywanie leku z magnezem, który pomaga utrzymać optymalny poziom tego pierwiastka w organizmie, a dzięki temu utrzymać zdrowie i formę.

Przygotowując posiłki pamiętać należy o tym, aby codziennie spożywać produkty bogate w magnez. Dużą jego ilość zawiera kakao, gorzka czekolada, zielone warzywa i rośliny strączkowe, kiełki i otręby pszenne, kasza gryczana, owoce, orzechy, migdały i pistacje, a także produkty pełnoziarniste, pestki dyni i słonecznika. Magnez lepiej się wchłania w towarzystwie witaminy B6, białka i laktozy, jego przyswajanie utrudnia natomiast zbyt duża ilość błonnika, tłuszczu i wapnia. Natomiast spożywanie dużej ilości kawy i alkoholu sprawia, że tracimy magnez – następuje zwiększenie jego wydalania z moczem.

Skutki spożywania ich dużej ilości w połączeniu ze stosowaniem diety ubogiej w magnez to nie tylko niedobór magnezu z towarzyszącymi mu objawami takimi jak skurcze, bóle głowy czy problemy z koncentracją, ale i poważne choroby – nadciśnienie, zakrzepy, osteoporoza czy zaburzenia rytmu serca.

Niedobory magnezu u dzieci – co powinny brać najmłodsi?

Niedobór magnezu u dzieci mogą mieć szczególnie groźne skutki. Dzieci, którym brakuje tego pierwiastka, mają problemy z nauką i zachowują się w sposób nieodpowiedni, a to ze względu na nadpobudliwość, nadagresywność, problemy z koncentracją i zapamiętywaniem. Trzeba też pamiętać, że magnez ma właściwości strukturotwórcze – niedobór magnezu w okresie rozwoju organizmu może spowodować nawet do zahamowania wzrostu. Dostarczanie dzieciom i młodzieży magnezu w odpowiednich dawkach jest więc szczególnie istotne. Na szczęście nie ma przeciwwskazań do podawania im leków z magnezem. Odpowiednia dawka to 600-900 mg magnezu na dobę, czyli jedna tabletka leku Asmag lub Asmag B dwa do trzech razy dziennie. Należy przy tym dbać, aby w ich posiłkach znajdowały się pokarmy bogate w magnez.

Niedobory magnezu u sportowców – co brać, aby chronić organizm?

Magnez jest szczególnie ważny również w przypadku osób uprawiających sport. Pierwiastek ten sprawia, że jesteśmy zdolni do zwiększonego wysiłku. Pierwiastek ten mobilizuje mięśnie i wyzwala energię. Gdy energia ta wykorzystywana jest podczas treningów, może powstać niedobór magnezu w organizmie. Skutki niedoboru dla sportowców są fatalne – następuje zmniejszona tolerancja wysiłku, znacznie szybciej się męczymy. Osłabienie mięśni i kości zwiększa ryzyko urazów, szczególnie w przypadku sportów forsownych. Dlatego sportowcy powinni nie tylko spożywać zwiększoną dawkę magnezu z pożywieniem, ale i dostarczać go w postaci tabletek. Dla osób o zwiększonym zapotrzebowaniu na ten pierwiastek, a więc również sportowcom, przeznaczony jest lek Asmag Forte – zawiera on 500 mg magnezu w jednej tabletce.

Co brać na niedobór magnezu – dlaczego lek, a nie suplement diety?

Wybierając lek z magnezem warto zwracać uwagę, czy dany preparat jest lekiem. Jaka jest różnica pomiędzy środkiem leczniczym a suplementem diety? Przede wszystkim, aby preparat został wpisany na listę leków, konieczne jest przedstawienie wyników wnikliwych badań nad ich wpływem na organizm. Wymagania takiego nie ma w przypadku suplementu diety – praktycznie wystarczy zarejestrować preparat wprowadzony do obrotu. Suplementy diety nie są też poddawanej tak wnikliwej kontroli, jak środki lecznicze, dlatego zdarza się, że zawartość substancji odżywczych jest w nich tak naprawdę niższa, niż deklaruje producent.

Co brać na niedobór magnezu – znaczenie przyswajalności

Bardzo istotny jest wybór takiego leku, w którym magnez występuje w postaci łatwo przyswajalnej – aby zwalczyć niedobór magnezu i jego skutki konieczne jest, aby odpowiednia ilość magnezu nie tylko mieściła się w tabletce, ale i docierała do komórek. Chelaty metali mają tę wyższość nad połączeniami nieorganicznymi, takimi jak chlorki, tlenki czy siarczany, że znacznie łatwiej się wchłaniają. Łatwiej przenikają one przez błony komórkowe do ich wnętrza. Warto też wybrać preparat z dodatkiem witaminy B6 lub wzbogacić dietę w jej zawartość – sprawia ona, że magnez wchłania się łatwiej i w mniejszym stopniu jest wydalany z moczem.

Co brać na niedobór magnezu – znaczenie dawki

To, jaką dawkę preparatu z magnezem powinniśmy stosować, zależy nie tylko od wieku i płci, ale i od tego, w jakiej postaci występuje przyjmowany magnez. Dlatego magnez w postaci łatwo przyswajalnej może być przyjmowany w mniejszych dawkach. Co prawda nadmiar magnezu, czyli hipermagnezemia, występuje nadzwyczaj rzadko, jednak wywołuje równie niebezpieczne skutki, co niedobór magnezu. Na nadmiar magnezu narażone są osoby cierpiące na nadczynność tarczycy i nadnerczy, jak również niemowlęta, którym podaje się wodę lub mleczne mieszanki na wodzie o dużej zawartości jonów magnezu. Jeśli nie mamy pewności, jaką dawkę magnezu zastosować w konkretnym przypadku, należy skonsultować się z lekarzem.