Zapotrzebowanie na magnez

Zapotrzebowanie na magnez

Zapotrzebowanie na magnez

Człowiek potrzebuje magnezu przez całe swoje życie. Zapotrzebowanie na magnez zmienia się z wiekiem, jest też uzależnione od płci i stylu życia. Magnez zapewnia prawidłową pracę serca, mięśni szkieletowych i mięśni układu pokarmowego, sprawia, że kości są zdrowe. Należy zaspokajać zapotrzebowanie na magnez, niewskazane jest jednak przekraczanie dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek – gdy magnezu jest zbyt dużo, z organizmu wypłukiwany jest wapń. Te pierwiastki współpracują ze sobą, gdy jednak któregoś z nich jest za dużo lub za mało, praca ta nie przebiega w sposób prawidłowy.

Zapotrzebowanie na magnez – do czego jest niezbędny?

Magnez nazywany jest pierwiastkiem życia – chroni on nasze kości, mięśnie i organy wewnętrzne, zapewnia prawidłową ich pracę, sprawia, że czujemy się pełni energii. Jest to jeden z najważniejszych dla organizmu ludzkiego pierwiastków. Jest materiałem budulcowym kości i zębów, zapewnia ich prawidłowy rozwój i pozwala utrzymać je w dobrym stanie. Jeśli zapotrzebowanie na magnez nie jest zaspokajane, kości i zęby stają się łamliwe i przedwcześnie ulegają procesowi starzenia. Magnez bierze udział w przemianie węglowodanów, białek i tłuszczy, aktywuje ponad 300 enzymów – zwłaszcza tych, które współdziałają z witaminami B, C i E. Jest niezbędny do syntezy niektórych hormonów, na przykład insuliny.

Magnez ma działanie uspokajające, przeciwdziała stresom i niedotlenieniu, usprawnia procesy myślowe. Zmniejsza pobudliwość włókien mięśniowych poprzecznie prążkowanych, zapewniając prawidłową ich pracę. Chroni mięsień sercowy, dbając o jego prawidłowe dotlenienie, przeciwdziała gromadzeniu się wapnia i powstawaniu zmian w obrębie tkanki łącznej w ścianach naczyń, stabilizuje płytki krwi i działa przeciwzakrzepowo, łagodzi stany zapalne w obrębie naczyń.

Magnez – dzienne zapotrzebowanie

Jak już zostało powiedziane, zapotrzebowanie na magnez różni się od wieku i płci – większej jego ilości potrzebują dzieci i młodzież oraz osoby starsze, zapotrzebowanie jest też większe u mężczyzn. Dzienne zapotrzebowanie na magnez kształtuje się następująco:

  • w przypadku dzieci w wieku 1-3 lat, niezależnie od płci, jest to 80 mg na dobę;
  • w przypadku dzieci w wieku 3-9 lat – 130 mg;
  • dorastający chłopcy w wieku 10-18 lat do prawidłowego rozwoju potrzebują 240-410 mg;
  • dziewczęta w wieku okresie dorastania – w wieku 10-18 lat potrzebują 240-360 mg;
  • u dorosłych kobiet zapotrzebowanie na magnez kształtuje wynosi 310-320 mg;
  • zaś u mężczyzn – 400-420 mg;

Zarówno kobiety, jak i mężczyźni powinni przyjmować więcej magnezu po ukończeniu 30. roku życia – zapotrzebowanie na ten pierwiastek wzrasta z wiekiem. Magnez w większych dawkach jest niezbędny osobom pracującym fizycznie, sportowcom, kobietom w okresie ciąży i laktacji, a także w okresie zwiększonego, przedłużającego się stresu – gdy utrzymuje się nieprzyjemna atmosfera w domu i w pracy bądź gdy spotykają nas trudne życiowe sytuacje.

Magnez w okresach zwiększonego zapotrzebowania – ciąża i laktacja

Magnez jest niezbędny nie tylko od urodzenia do śmierci – już w okresie prenatalnym jest nam potrzebny do prawidłowego rozwoju. Dlatego kobiety w czasie ciąży, jak również na trzy-cztery miesiące przed planowanym zajściem w ciążę powinny spożywać zwiększone jego dawki. Zapotrzebowanie na magnez w czasie ciąży wynosi 360-400 mg na dobę, w okresie laktacji – 320-360 mg. Warto więc dietę uzupełnić w magnez nie tylko uzupełniając stosowaną dietę, ale i przyjmując tabletki zawierające ten pierwiastek – zawsze jednak konsultując ten krok z lekarzem.

Magnez ma ogromne znaczenie w okresie ciąży i laktacji. Jeśli zapotrzebowanie na ten pierwiastek jest zaspokojone, ciąża jest donoszona, dziecko po porodzie ma dobry apetyt, dobrze śpi i nie jest płaczliwe. Na etapie ciąży magnez warunkuje jej przebieg. Jego niedobór może skutkować nadkurczliwością macicy i w związku z tym, samoistnym poronieniem. Niedobór magnezu może też wywołać przedwczesny poród i wpłynąć na zmniejszenie masy urodzeniowej noworodka. Po urodzeniu dziecka, karmiąc je piersią, matka musi dostarczać mu odpowiednią dawkę magnezu. W szczytowym okresie laktacji do mleka wydzielane jest nawet 25 mg magnezu na dobę.

Zwiększenie zapotrzebowania na magnez u sportowców

Przyjmowanie odpowiedniej dawki jest szczególnie istotne u osób, które regularnie i intensywnie uprawiają sport – zapotrzebowanie na magnez jest u nich zwiększone, gdyż magnez mobilizuje mięśnie i wyzwala energię, która u sportowców jest szczególnie intensywnie wykorzystywana podczas treningów. Magnez sprawia, że jesteśmy w stanie podejmować zwiększony wysiłek – gdy zwiększone zapotrzebowanie nie jest zaspokajane, brakuje nam energii, tolerancja wysiłku ulega zmniejszeniu, szybciej się męczymy

Inne czynniki powodujące zwiększenie zapotrzebowania na magnez

Większą dawkę magnezu powinni przyjmować nie tylko sportowcy, ale i pracownicy fizyczni. Zapotrzebowanie na magnez jest też wyższe w okresach wytężonego wysiłku umysłowego, w związku ze zintensyfikowanym stresem – organizm potrzebuje więcej magnezu, gdy dają się we znaki problemy w pracy czy nieprzyjemna atmosfera w domu. Takie okresy próby znacznie łatwiej przetrwać, jeśli organizm ma dostarczaną odpowiednią dawkę magnezu – pierwiastek ten ma działanie uspokajające.

Jak zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na magnez?

Zapotrzebowanie na magnez powinno być zaspokajane poprzez stosowanie zdrowej, zbilansowanej diety. Trzeba jednak mieć na uwadze, że żywność mocno przetworzona ma go mniej, a także fakt, że przyswajalność magnezu z żywności wynosi około 50%. Warto jeść jak najwięcej produktów bogatych w magnez – uważa się, że spożywanie nawet bardzo duże ilości magnezu z naturalnych źródeł nie jest groźne dla zdrowia osób, których nerki działają prawidłowo – nadmiar magnezu jest bowiem wydalany wraz z moczem.

Tabletki zawierające magnez również mogą doskonale zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na ten pierwiastek. Dawkę leku Asmag, występującego w czterech wariantach, można dostosować do indywidualnego zapotrzebowania. Trzeba jednak pamiętać, że u osób zażywające leki bądź suplementy diety zawierające ten pierwiastek mogą wystąpić negatywne skutki związane z przyjmowaniem zbyt dużych dawek magnezu. Nadmierne spożycie magnezu może prowadzić do zwiększonego wydalania wapnia z organizmu.